3 Handige Dieet Schema’s

0 8125

Als je wilt afvallen dan is het belangrijk dat je de discipline hebt om aan je afvaltraject en dieet te houden. In theorie klinkt dit eenvoudig, maar het levert in de praktijk nogal eens wat problemen op. Een dieet volhouden valt voor de meeste mensen niet mee. Daarom is het belangrijk dat je een dieet kiest dat bij jou en je leefstijl past. Er zijn talloze diëten maar welke is geschikt voor jou? Om de keuze wat makkelijker te maken zetten we hieronder 3 dieetschema’s op een rijtje. Je kunt ook direct beginnen met een soort dieet door een van de schema’s te volgen.

Caloriearm Dieetschema

dieetschemasAlgemene calorie arme diëten zijn de diëten waarbij alle soorten voedingsmiddelen gegeten mogen worden. Wel wordt de nadruk gelegd op magere voeding, om het aantal calorieën dat je binnen krijgt zoveel mogelijk te beperken. Door de calorie-inname per dag te verminderen zal je lichaam zijn energie moeten gaan halen uit reeds opgeslagen lichaamsvetten, waardoor je gewicht verliest. Bekende algemene calorie arme diëten zijn bijvoorbeeld Weight Watchers of Sonja Bakker.

In al deze diëten mag je een maximum aantal calorieën of punten per dag gebruiken. Je plant en houdt zelf bij wat je eet, en ziet wanneer je jouw maximum bereikt hebt. Het voordeel hiervan is dat je kunt kiezen voor voedingsmiddelen die jij zelf lekker vind en je redelijk flexibel met je menu om kunt gaan. Je hebt geen strak schema waar je je aan moet houden, hoewel veel van deze diëten wel voorbeeldschema’s geven. Die zijn dan weer erg makkelijk voor de dagen waarop je niet te veel wilt rekenen en nadenken over wat je eet.

Hier een voorbeeldmenu van een caloriearm dieet:

Ontbijt:
– 125 gr. magere yoghurt
– 1 kiwi
– twee sneetjes volkoren knäckebröd met 30 gr. magere smeerkaas

Lunch:
– 2 sneetjes volkorenbrood
– 20 gr. magere vleeswaren
– tomaat, paar blaadjes sla
– 1 theelepel light mayonaise

Diner:
– 1 gegrilde zalmmoot
– 100 gr. gekookte zilvervliesrijst
– 100 gr. gestoomde broccoli

Tussendoortjes:
– 1 rijst wafel met 1 plakje 20 plus kaas
– 1 appel

Koolhydraatarm Dieetschema

Het dieet schema voor een koolhydraatarm dieet komt vaak ook neer op een dieet schema voor een caloriearm dieet. Koolhydraatarme diëten zijn diëten die gebaseerd zijn op het idee dat wij over het algemeen teveel koolhydraten eten. Koolhydraten worden door het lichaam omgezet in suikers. En het lichaam kan een teveel aan suikers niet goed aan. Door het eten van minder koolhydraten, krijgen we ook minder calorieën binnen. Een van de bekendste koolhydraatarme diëten is het Atkins dieet. Bij dit dieet worden in het begin ook de goede koolhydraten (bijvoorbeeld in fruit) weggelaten.

Het Atkins dieet kan schadelijk zijn omdat door het gebrek aan koolhydraten de vetten niet volledig verbranden. De restanten van deze verbranding blijven aanwezig in het lichaam en kunnen op de lange termijn schadelijk zijn. Ook de grote hoeveelheid vet die je tijdens dit dieet mag eten, lijkt in strijd met de normen voor gezonde voeding.

In veel andere koolhydraatarme diëten mag je wel koolhydraten in de vorm van fruit, peulvruchten of sommige volkorenproducten eten. Deze diëten worden gezien als een gezonde vorm van koolhydraatarm eten. Bekende koolhydraatarme diëten zijn het Dukan dieet en (in Nederland) het Dokter Frank dieet.

Een voorbeeld van een koolhydraatarm menu – waarbij wel fruit gegeten wordt:

Ontbijt:
– twee gekookte eieren
– sinaasappel

Lunch:
– salade van tonijn, cherrytomaatjes en kikkererwten, klein beetje olijfolie

Diner:
– zalm, sla met een beetje vinaigrette

Tussendoortjes:
– 125 gr magere kwark
– cherrytomaatjes of komkommer

dieetschemas2Vetarm Dieetschema

Vetarme diëten zijn diëten waarbij je snel kunt afvallen. In deze diëten wordt slechts een minimale hoeveelheid vet gebruikt. Ze passen daarom ook prima in een dieet schema voor een caloriearm dieet. Op de lange termijn zijn vetarme diëten echter niet altijd even gezond. Je lichaam heeft (vooral onverzadigde) vetten nodig om te kunnen blijven functioneren. Tevens worden bepaalde vitaminen alleen in combinatie met vet opgenomen door het lichaam.

Als je een vetarm dieet wilt volgen, moet je je goed aan het dieetschema houden en opletten dat je voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgt. Een aantal bekende vetarme diëten zijn het Montignac dieet en het South Beach dieet.

Een voorbeeldmenu van een vetarm dieet:

Ontbijt:
– 1/2 grapefruit
– 1 sneetje geroosterd volkorenbrood (zonder beleg)

Lunch:
– gemengd koud vlees (van magere vleessoorten)
– tomaten

Diner:
– 150 gr vis of schaaldieren
– gemengde salade van bladgroenten
– 1 sneetje geroosterd volkorenbrood
– 1 stuks fruit

Alle diëten hebben voor- en nadelen. Om het vol te kunnen houden is het belangrijk dat je een dieet kiest dat bij je past. Houd wel rekening met de diëten die op de lange termijn niet gezond zijn. Als je ze korte tijd wilt volgen om snel een paar kilo af te vallen, kan dat over het algemeen geen kwaad. Volg ze echter niet langer dan de aangegeven periode om gezondheidsproblemen te voorkomen. Bekijk ook onze top 10 beste tips voor gewicht verliezen.

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

NOG GEEN REACTIES

Laat een reactie achter