Je Stofwisseling Versnellen? De 18 Beste Methoden

4 8106

Je stofwisseling zorgt ervoor dat je lichaam de voedingsmiddelen en calorieën die het binnen krijgt kan omzetten in energie. Als je wil afvallen is het versnellen van je stofwisseling dus een belangrijk onderdeel. In het kort is je stofwisseling is het gehele systeem in je lichaam dat ervoor wordt gezorgd dat voeding en drank wordt omgezet in nuttig stoffen voor je lichaam. Hierbij worden stoffen die tenslotte “opgebruikt” zijn afgevoerd via de stoelgang. Er zijn verschillende methoden die je kunt toepassen om je metabolisme beter op gang te helpen.

We hebben eerder al goede tips voor de verhoging van je metabolisme genoemd. In dit artikel zetten we 18 van de beste methoden op een rij.

Het verschil tussen je stofwisseling, metabolisme en spijsvertering

StofwisselingDe woorden stofwisseling en metabolisme zijn in feite synoniem. Ze betekenen dus precies hetzelfde en kunnen door elkaar worden gebruikt. Je spijsvertering is wel echt iets anders. De stofwisseling (of dus metabolisme) is het gehele proces dat plaats vindt in je cellen waarbij er energie vrij wordt gemaakt uit voeding en drank. Dit is een proces wat altijd aan de gang is, 24 uur per dag. Het gehele traject omvat de verwerking van voedsel en drank door je maag, bloed, darmen, nieren, lever, spieren en cellen.

Je spijsvertering is meer specifiek de vertering van voeding na de maaltijd, hoofdzakelijk in je maag. Het proces van spijsvertering is dus veel beperkter dan het gehele proces van metabolisme, maar je zou kunnen stellen dat je spijsvertering een belangrijk onderdeel vormt van je stofwisseling.

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze gratis test en ontdek je “Afslank IQ”.

Wat bepaalt de snelheid van je stofwisseling?

De snelheid van je stofwisseling hangt af van verschillende factoren, zoals gedrag, voeding, geslacht, leeftijd, lengte, hormoonhuishouding en erfelijke aanleg. Daarom hebben sommige mensen meer aanleg om aan te komen dan anderen en wordt je stofwisseling ook langzamer naarmate je ouder wordt. Bepaalde factoren zijn niet te veranderen, zoals je genen en je leeftijd. Je gedrag en je voeding gelukkig wel. Daar gaan we hieronder dan ook verder op in.

Het is daarbij bewezen dat je schildklier een effect kan hebben met de werking van je metabolisme. Als je schildklier traag is dan werkt dat negatief op je metabolisme. Vaak gaat dit tevens gepaard met veel moeheid. Heb je het vermoeden dat dit het geval is? Lees dan ook dit artikel.

Waarom je stofwisseling in een hogere versnelling brengen

Door je metabolisme te verbeteren kun je voordeel doen met:

  • Je hersenen en je lichaam communiceren sneller waardoor je ook eerder het gevoel krijgt dat je genoeg hebt gegeten.
  • Het eten wordt sneller door je lichaam afgebroken waardoor het ook minder snel wordt opgeslagen als lichaamsvet.
  • Overtollige voedingsstoffen en opgebruikte stoffen kunnen sneller door je lichaam worden afgevoerd. Ook hierdoor zal het minder snel worden opgeslagen als overtollig vet.
  • Geen opgeblazen gevoel meer en een betere stoelgang. Hierdoor voel je je fysiek én mentaal beter.

Al deze factoren hebben een positieve uitwerking op gewichtsverlies. Bij het afvallen is het verbeteren van je stofwisseling daarom eigenlijk een onmisbare schakel.

Stofwisseling MethodenDe meest effectieve methoden

We hebben hieronder de lijst met beste tips in twee rubrieken opgedeeld: voeding en gedrag. Zo is het voor jou nog makkelijker om de methoden te kiezen die het beste bij je passen. Je kan ze namelijk alle 18 volgen maar dit is niet altijd voor iedereen even praktisch. Volg je er 5 van onderstaande tips tegen een trage stofwisseling dan zul je al een goede verbetering van je metabolisme kunnen bewerkstelligen. Zorg er hierbij voor dat je ze langere tijd vasthoudt voor het optimale resultaat.

I. Tips voor een betere stofwisseling: Voeding & Drank

Een goede regelmaat in eten & drinken

Een lichaam met een langzame stofwisseling is een lichaam dat bang is om honger te lijden. Je moet je lichaam dus signalen geven dat er genoeg te eten is. Dit kan je doen door verspreid over de dag op meerdere momenten te eten. Zo houd je de stofwisseling goed op gang. Daarbovenop is gebleken dat mensen die gedurende de dag kleinere porties eten, tijdens de grote maaltijden minder eten. Een extra voordeel dus.

Meer proteïnen eten

Proteïnen (ook wel eiwitten genoemd) hebben een positieve uitwerking op je metabolisme. Je lichaam heeft immers twee keer zoveel energie nodig voor het verteren van proteïnen dan voor het verteren van vetten of koolhydraten. Daarnaast zijn proteïnen de bouwstoffen van je spieren. Als je aan je spieren werkt (zie ook hieronder) dan heb je deze eiwitten nodig voor een betere spiergroei. Je kunt proteïnen vinden in eieren, vis, kip, mager varkens- of rundvlees, tofu, noten, bonen en zuivelproducten.

Pittige voeding

Stofwisseling66Je zou het misschien niet verwachten maar pittig eten werkt ook uitstekend. Dit komt door door de stof capsaïcine, die in vrijwel alle hete chilipepers in grote mate gevonden kan worden. Deze stof zorgt ervoor dat je lichaam actiever wordt in het verwerken van de voeding. Daarbij heeft het de prettige bijwerking dat het werkt als een ontstekingsremmer, je sneller een vol gevoel geeft en ook nog eens goed is voor je bloedvaten. Mensen die veel pittig eten tot zich nemen hebben een bewezen betere stofwisseling dan anderen.

Groente en Fruit met veel mineralen en vitaminen

Voor de verwerking van de voeding door je spijsverteringskanaal, je maag en je darmen worden bepaalde mineralen en vitaminen gebruikt om dit proces te versnellen. De twee belangrijkste hierbij zijn de vitaminen B en ijzer. De vitaminen B steunen de enzymen die helpen voeding af te breken en ijzer zorgt voor een goede toevoer van zuurstof naar je spieren zodat deze sneller de voedingsstoffen kunnen verbranden. De B vitaminen vind je onder andere in bananen, gevogelte, havermout, schaaldieren en bladgroenten. IJzer kun je vinden in voedingsmiddelen als vlees, vis, spinazie, tofu en bonen.

Vezelrijk eten

Vezels zijn in feite een complexe vorm van koolhydraten en de enige vorm van koolhydraten die je zonder grote beperkingen kunt eten bij het afvallen met een koolhydraatarm dieet. Het lichaam moet namelijk extra moeite doen om vezels te verwerken wat betekent dat het je maag en darmen stimuleert om dat stapje extra te doen. De vezelrijke voeding wordt daarbij niet als extra lichaamsvet opgeslagen, in tegenstelling tot normale koolhydraten. Vezels zijn onder andere te vinden in havermout, bananen en peulvruchten.

Vergeet je ontbijt niet

De voorgenoemde vezels kun je het beste bij je ontbijt innemen. Een fout die veel mensen maken bij het afslanken is dat ze het ochtendeten overslaan en/of zeer laat op de dag pas beginnen te eten. Dit is een misvatting. Het is normaliter beter om een goed, stevig ontbijt te nemen waarmee je de rest van de dag goed door kunt komen. Een vroeg ontbijt zorgt ervoor dat je lichaamsmotor gaat draaien en je direct na het wakker worden je stofwisseling op gang brengt. Hierdoor heeft je lichaam ook meer tijd om de afvalstoffen weg te voeren.

Drink meer water

Als je lichaam niet voldoende vocht krijgt, vertraagt je stofwisseling. Je maag en darmen hebben namelijk water nodig om de stoffen te verwerken. Zorg er dus voor dat je voldoende water drinkt. Als je je water ijskoud drinkt, zal dat het versnellen van je stofwisseling nog meer stimuleren. Je lichaam verbrandt dan meer calorieën omdat het meer zijn best moet doen om weer warm te worden. Opgepast: deze laatste tip geldt niet voor mensen met een gevoelige maag.

Stofwisseling2Groene thee helpt

Groene thee bevat antioxidanten en stoffen die het proces van verbranden van vetten versnellen. Eén kopje groene thee is al werkzaam gedurende enkele uren, een optimaal effect verkrijg je door dagelijks drie tot vier kopjes te drinken. Bovendien bevat groene thee ook cafeïne en dat wekt je op en versnelt ook je stofwisseling (zie ook de volgende tip).

Drink koffie

Koffie heeft veel voordelen: het kan je geheugenfuncties verbeteren, maakt je wakker en levert belangrijke antioxidanten. Maar het versnelt ook je stofwisseling. Drink het beste je koffie zwart, want melk en suiker doen het effect deels weer teniet. We raden hierbij aan om de koffie voor 6 uur ’s avonds te drinken. Drink geen koffie meer laat in de avond. Dit hindert je slaap, terwijl een goede nachtrust ook erg belangrijk is voor het versnellen van je stofwisseling.

Vermijd een overmaat aan alcohol

Een glaasje op z’n tijd moet natuurlijk best kunnen. Maar alcohol heeft het vervelende bijeffect dat je lichaam veel vocht gebruikt om het weer af te kunnen breken. Een deel van het vocht krijg je binnen met de alcholische drank maar je hebt (vooral de dag erna) extra vocht nodig. Vandaar dat je vaak na een avondje gezelligheid de dag erna met veel dorst wakker wordt. Door het tekort aan vocht kan je stoelgang worden bemoeilijk. Voor het verbeteren van je stofwisseling raden we dan ook aan om alcohol te minderen en het bij ten hoogste 2 glazen per keer te houden.

II. Tips voor een betere stofwisseling: Gedrag & Beweging

Zorg voor een goede nachtrust

Stofwisseling SlapenTijdens je slaap produceert je lichaam een hormoon dat belangrijk is voor het versnellen van je stofwisseling. Een goede nachtrust betekent een kwaliteitsvolle slaap van 7 tot 8 uur. Voor een goede slaap is uiteraard je matras belangrijk; niet te zacht en niet te hard. Daarbij is het absoluut aan te raden om tijdens het slapen je mobiele telefoon uit te zetten. Deze geeft straling af wat je slaappatroon kan doorbreken. Zorgt er verder voor dat je kamer absoluut donker is.

Zet je verwarming een graadje lager

Door je verwarming lager te zetten, koelt je woning af. Je lichaam zal dan beter zijn best moeten doen om op dezelfde temperatuur te blijven. Om dat te doen heeft het energie nodig en dat is een zeer efficiënte manier om de snelheid van je stofwisseling te verhogen. Heb je het koud, dan is het beter voor je metabolisme om je wat warmer aan te kleden of wat meer te bewegen.

Meer lachen

Je leest het goed, meer lachen op een dag zorgt ervoor dat je beter energie kunt verbranden. Als je veel lacht dan gaat je lichaam in de energieverbrandende modus. Wetenschappers in de VS hebben hier onderzoek naar gedaan en het blijkt dat als je per dag zo’n 10 minuten lacht je tot een anderhalf keer zoveel energie verbrandt dan wanneer je helemaal niet lacht. Lachen is dus ook echt gezond, en dat niet alleen fysiek maar ook mentaal. Als je veel lacht dan wordt alles meteen ook een stuk leuker.

Verander van omgeving

Het klimaat en de omgeving waarin je bevindt kunnen veel invloed hebben op je stofwisseling. Veel mensen krijgen ook last van een trage stofwisseling tijdens de vakantie. Ander eten en een ander klimaat kunnen een enorm groot effect. Daarbij is het ook goed om regelmatig even van je werkomgeving of je huis weg te gaan en een stuk te lopen. Dit werkt inspirerend en goed voor je stoelgang.

Regelmatig even bewegen

Als je werk doet waarbij je voortdurend achter je bureau zit dan vertraagt dat je stofwisseling. Bij het zitten komt je lichaam in de ruststand. Zelfs al sport je niet, probeer dan toch elke 2 uur een kleine wandeling te maken om je stofwisseling te versnellen. Een korte wandeling van enkele minuten is voldoende. Ook na een grote maaltijd is het belangrijk om even in beweging te komen. Neem de trap in plaats van de lift bijvoorbeeld of wandel nog enkele minuten zodat ook je spijsvertering wordt gestimuleerd.

Sport in de ochtend

Als je sport om je spiermassa te verhogen, doe het dan vroeg in de ochtend. Je lichaam zal de rest van de dag gestimuleerd zijn voor een snellere stofwisseling. Weet je niet zo goed welke sport er bij je past dan kun je verschillende sportschema’s uitproberen.

Cardio met hoge intensiteit – maar geen duurloop

Veel mensen doen aan cardio, zoals fietsen en hardlopen, om af te slanken. Dit is mogelijk maar er zijn ook zaken waar je goed op moet laten. Zo is duursport op de lange afstand niet optimaal voor je stofwisseling. Je put je lichaam ermee uit en je maag en darmen krijgen een tekort aan verwerkingsstoffen. Beter is om cardio te doen met korte insiteit – zoals een paar minuten sprinten en dan even wandelen. Lees ook meer hierover in dit artikel.

Stofwisseling KrachttrainingWerk aan je spiermassa

Spieren hebben constant energie nodig, ook in de ruststand. Wanneer je meer spiermassa opbouwt zal je lichaam meer energie nodig hebben om de spieren verder te kunnen laten groeien en te onderhouden. Daardoor zal je stofwisseling versnellen. Probeer als je aan je spiermassa gaat werken niet meteen te zwaar te starten. Begin gewoon rustig met het stimuleren van spieren. Voor zowel je stofwisseling als afslanken zijn Kettlebell oefeningen enorm effectief.

Verdere informatie en eventuele hulpmiddelen

Door bovenstaande tips versnel je je metabolisme op een gezonde en natuurlijke manier. Je zal niet spectaculair afvallen maar als je je levensstijl aanpast, zal je toch behoorlijk wat winst boeken. Mocht het toch niet lukken, grijp dan niet direct naar de laxeermiddelen. We hebben hier nog meer verschillende werkende producten op een rij gezet die je kunnen helpen bij je stofwisseling.

Verbrand snel overtollig buikvet met simpel te maken afslank recepten

Oscar Helm heeft een effectieve afslank methode ontwikkeld waarmee je lekker kunt blijven eten maar toch afslankt.

Het beste is nog dat zijn methode makkelijk vol te houden is, geen hongergevoelens geeft en werkt zonder het jojo-effect.

In zijn boek krijg je simpele en effectieve afslank recepten, dag- en weekmenu’s en nog veel meer.

Klik op de link en ontdek het direct:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

4 REACTIES

  1. U schrijft: meerdere eetmomenten op een dag, natuurlijk wel kleinere porties.
    Het lichaam krijgt dan toch het signaal dat er genoeg te eten is.
    Lees ik op een andere site dat je maar max drie eetmomenten op een dag moet nemen.
    Tja???

    • Dag Zef, wij staan uiteraard niet voor de informatie die een andere website geeft. Maar deze opmerkingen hoeven elkaar niet uit te sluiten. Minstens 3 eetmomenten verspreid per dag zijn immers ook meerdere eetmomenten, die ervoor zorgen dat de stofwisseling op peil blijft en daarbij dat een hongergevoel veel beter kan worden voorkomen tijdens het afslankproces.

    • Stofwisseling vertraagt pas na 72 uur. Eten met lange tussenpozen, ook wel intermittent fasting genoemd, versneld juist de stofwisseling (de vetverbranding).

  2. Ik lees in uw artikel dat koffie zonder melk en suiker om 6u ’s avonds drinken goed is voor een snellere stofwisseling. Koffie versnelt inderdaad je stofwisseling, maar kan is voor schildklierpatienten niet aan te raden omdat het je schildklier op kort termijn een korte tijd heel snel laat werken van koffie, wat dus schadelijk is voor de schildklier. Daarom raden ze schildklierpatiënten ook altijd af om koffie te drinken.

Laat een reactie achter