De Beste Lifestyle voor Gewichtsverlies

0 1606

Om effectief en leuk te kunnen afvallen is naast een goed voedingspatroon vaak ook een verandering in lifestyle nodig. Dit is niet alleen nodig om een beter effect te hebben van het dieet dat je volgt, maar ook om het streefgewicht op langere termijn te behouden. Niets is zo vervelend dan dat je na een aantal maanden dieet je kilo’s weer terugkrijgt. Door je levensstijl te veranderen kun je dit voorkomen.
Lifestyle

Naast de snelle tips om af te vallen heb je dus ook een lange termijn strategie nodig. Zo zijn er aantal keuzes die je kunt maken in je activiteiten voor een gezonder lichaam.

Beweging en Sport

Een van de belangrijkste pijlers van een gezond lichaam is dagelijkse beweging. Zo kan een wandeling van 20 minuten per dag al van zeer grote invloed zijn op het lichaam. Wanneer je veel beweegt moet je lichaam zijn reserves aanspreken. En dit zijn juist die kilo’s die je kwijt wilt. Probeer bijvoorbeeld naar de supermarkt te lopen of fietsen in plaats de auto te pakken. Wil je echt de kilo’s kwijtraken dan is een fysieke sport zeker een uitkomst. Je kunt uiteraard een sport kiezen die bij je past. Zwemmen, fitness of tennis zijn allen zeer verschillend maar zorgen ervoor dat je voldoende activiteit hebt per dag om af te vallen.

Een goede bijkomstigheid van veel beweging is ook dat je vanzelf gezonder gaat eten. Dit past bij de levensstijl die je gekozen hebt. Een gezond dieet is niet voor niets een perfecte combinatie met gezonde dagelijkse activiteiten. Verder kun je door een goede sport te kiezen je precies richten op de plekken waar je wilt afvallen. Is het buik dan zul je veel buikspieroefeningen kunnen doen. Is het benen dan is zwemmen zeer goed. Kijk ook bij onze sectie sport en beweging voor meer informatie.

Structuur in je dag

De juiste planning en structuur maakt afvallen zoveel makkelijker. Maak een goed schema per dag over wat je doet en wat je eet. Dit voorkomt dat je gaat lopen “snaaien” en voeding tot je neemt terwijl dat niet op het dieet staat of gewoon vanuit een hongergevoel. Een planning geeft je ook rust in je dieet doordat je weet wanneer je weer mag eten. Zo is het veel beter goed vol te houden.

Daarbij is het zo dat als je op verkeerde momenten gaat eten en drinken je lichaam dit niet goed verwerkt. Hierdoor heb je meer kans op overgewicht of zul je minder snel afvallen. Zo is laat eten vlak voor het slapen gaan zeer slecht, doordat je maag het eten niet goed kan verwerken omdat je zelf niet beweegt. Het voedsel wordt dan omgezet in overtollige vetten in plaats van energie om te gebruiken.

Lifestyle2Slaap en rust

Het is wetenschappelijk bewezen dat voldoende slaap je leven gezonder maakt en je lichaam minder snel vet aanmaakt. Als je slecht slaapt dan is je biologische ritme verstoord waardoor je voedsel en drank minder goed verwerkt. Een goede nachtrust is dus een essentieel onderdeel van afvallen.

Een structureel tekort aan slaap kan je ook fysiek en mentaal uit balans brengen. Zo kan het voorkomen dat hongeraanvallen krijgt en gaat lopen schranzen op de verkeerde momenten. Personen met slaaptekort snacken over het algemeen meer dan uitgeruste personen. Dit komt doordat vermoeide personen energie zoeken  in de vorm van voedsel. Maar dit is dus vaak de verkeerde soort energie en wordt alleen maar omgezet in extra kilo’s op de buik, billen en benen.

Hulp en sociale omgeving

Het is mogelijk dat je sociale omgeving je eetpatronen beïnvloedt. Bijvoorbeeld in je gezin wordt er regelmatig friet gegeten omdat dat de gewoonte is. Je kunt hiertegen een aantal dingen doen. Ten eerste kun je je sociale omgeving meedelen dat je wilt afvallen. Dit zorgt voor minder sociale druk om “mee te doen” met ongezond voedsel of drank. Ten tweede kun je je sociale omgeving mee laten doen met je dieet. Dit heeft vooral zin wanneer bijvoorbeeld je gehele gezin overgewicht heeft. Het maakt ook gezond koken eenvoudiger; je hoeft het immers maar 1 maaltijd te koken.

Zeer belangrijk is in ieder geval dat je je niet laat leiden door wat je omgeving over je levensstijl vindt en zegt. Jij hebt een duidelijk doel voor ogen en dat is afvallen. Laat je niet van dit pad afbrengen door anderen. Ze zullen uiteindelijk je alleen maar respecteren doordat je wilskracht hebt getoond bij het volhouden van het dieet en je nieuwe lifestyle. Hierbij kun je ook altijd hulp inroepen van een diëtisteLifestyle3Deze kan dan zorgen dat je je aan de afspraken en de planning houdt.

Wat is de beste lifestyle

Naast het voedselpatroon zijn er ook andere factoren die je in acht moet nemen om goed te kunnen afvallen. Hier nog eens de belangrijkste op een rij:

–          Beweging en sport
–          Een goede planning
–          De juiste eetpatronen

Zorg er dus voor dat je je op deze punten actie onderneemt om goed te kunnen afvallen. Je kunt hiervoor meer informatie lezen in onze subsecties. Daar worden veel snelle tips beschreven om je lifestyle makkelijk aan te passen voor een gezonder en slanker lichaam.

Deel dit op Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

NOG GEEN REACTIES

Laat een reactie achter